Zaledwie chwilę po debiucie paliwa E10 na polskim rynku, rozważa się kolejny krok w kierunku ekologicznej transformacji – wprowadzenie E85. Ministerstwo Rolnictwa sugeruje, że Polska ma potencjał stać się zielonym liderem w Europie, wykorzystując paliwo, które może zmniejszyć emisję zanieczyszczeń i wspierać sektor rolny. Jednak rodzi się pytanie o kompatybilność nowego paliwa z obecnymi silnikami samochodowymi.
Na początku 2023 roku polskie stacje paliw zaczęły oferować paliwo E10, zastępując tym samym E5. Paliwo E10 charakteryzuje się 10% zawartością bioetanolu, pozyskiwanego z biomasy, w tym odpadów przemysłowych i spożywczych oraz upraw rolnych. Obecnie Ministerstwo Rolnictwa rozważa wprowadzenie paliwa E85, które zawiera aż 85% biokomponentów, uzupełnionych 15% benzyny i niewielkimi ilościami dodatków.
Paliwo E85 na polskich drogach? Brazylijski przepis na ekologię
W Brazylii paliwo E85 jest już standardem, na którym porusza się większość pojazdów. Polska, patrząc na brazylijski model, może znacząco przyczynić się do poprawy stanu ekologii. Wykorzystanie roślin w produkcji biopaliwa pozwala na absorpcję CO2, co sprawia, że całkowity bilans emisji jest neutralny dla środowiska. Ponadto, E85 mogłoby zaoferować niższe ceny paliwa i stanowić wsparcie dla rodzimego rolnictwa.
Ministerstwo i naukowcy w dialogu o E85
Minister Czesław Siekierski zainicjował dyskusje z ekspertami z Politechniki Warszawskiej oraz Wojskowej Akademii Technicznej, aby ocenić potencjał E85. Specjaliści potwierdzają, że paliwo to jest bezpieczne dla silników spalinowych, oferując przy tym lepsze parametry środowiskowe niż pojazdy elektryczne czy wodorowe. E85 wyróżnia się również wyższą liczbą oktanową, co może przekładać się na lepsze osiągi silników.
Ministerstwo jest optymistycznie nastawione do projektu E85, zapowiadając dalszą współpracę z naukowcami. Planuje się, że E85 pojawi się na stacjach w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy, co może przyczynić się do poprawy jakości powietrza, spełnienia wymogów UE, wsparcia dla rolnictwa i zachowania silników spalinowych bez konieczności dużych inwestycji w infrastrukturę. Tradycyjna benzyna pozostanie dostępna na stacjach.
E85 – Bezpieczne dla twojego samochodu?
Paliwo E85 jest już stosowane w wielu krajach, na czele z Brazylią. Silniki przystosowane do E85 wymagają pewnych modyfikacji, jednak są one bezpieczne w użytkowaniu. Wprowadzenie E85 na szerszą skalę mogłoby zainicjować pojawienie się usług dostosowujących silniki do nowego paliwa. Należy jednak pamiętać, że E85 może skutkować większym zużyciem paliwa z powodu niższej wartości energetycznej etanolu, co nieco zmniejszy zasięg pojazdów.
E85 jest już dostępne w wielu krajach Europy i choć w Polsce dostępność jest ograniczona, przyszłość może przynieść zmianę tej sytuacji.
Globalistom na tym nie będzie zależało. Tu chodzi o zniewolenie i podporządkowanie się człowieka i zniszczenie rolnictwa. Tu nie chodzi o dobro człowieka, stąd ten test przegralismy i śpimy dalej. Oni o tym wiedzą, więc zaciskają pasa. Róbmy swoje, lejmy na globalistow, WHO czy WEF.
Pic na wodę. Czekam na wodór do silników benzynowych co podobno ogarnęli Japończycy. Tymczasem sikam na wasze e 10 i tankuję e 5
strasznie smierdzi ten artykuł euro/eko/propagandą, tymi bajkami o redukcji co2 i tego typu smrodami, nikt już tych bajek nie kupuje, bądźcie poważni !
Dawać E85! Auto dostosowane mam od kilku lat, a paliwa w Polsce brak.