Nowe regulacje Unii Europejskiej: Coraz mniej samochodów na drodze!

Mateusz Wolski

W Europie zaakceptowano nowe regulacje dotyczące norm środowiskowych dla pojazdów, które wprowadzą większe ograniczenia na ilość aut mogących poruszać się po drogach. Norma Euro 7, przyjęta przez kraje członkowskie Unii Europejskiej, wprowadza ścisłe limity dla cząstek stałych w samochodach osobowych i dostawczych oraz dla spalin emitowanych przez autobusy i ciężarówki.

Decyzja ta została potwierdzona przez obie izby europejskie: Radę Unii oraz Parlament Europejski, co stanowi oficjalne zatwierdzenie nowych przepisów. Omawiane regulacje są pionierskim aktem prawnym w skali Unii Europejskiej, ponieważ po raz pierwszy objęły one w sposób kompleksowy samochody osobowe, dostawcze oraz ciężkie pojazdy.

Celem tego działania jest zredukowanie poziomu zanieczyszczeń powietrza emitowanych przez transport drogowy, co ma kluczowe znaczenie dla poprawy jakości powietrza oraz ochrony zdrowia publicznego. Inicjatywa ta wpisuje się w szersze działania na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju, które są coraz bardziej priorytetowe dla państw członkowskich Unii Europejskiej.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 20 dni po opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, ale konkretne terminy ich stosowania będą różnić się w zależności od typu pojazdu. Na przykład dla nowych autobusów, samochodów ciężarowych i przyczep regulacje te wejdą w życie po 60 miesiącach.

Jedną z nowości jest wprowadzenie „paszportu środowiskowego” dla każdego pojazdu. Paszport taki będzie zawierał szczegółowe informacje o ekologicznej efektywności pojazdu, takie jak limity emisji zanieczyszczeń, emisje CO2, zużycie paliwa i energii elektrycznej, zasięg na jednym ładowaniu oraz trwałość baterii.

Dodatkowo regulacje utrzymują wymagania testów i pułapy emisji obecnie obowiązującej normy Euro 6, wprowadzając jednocześnie surowsze limity dla cząstek stałych w spalinach oraz dla autobusów i ciężarówek. Wprowadzono także minimalne standardy dla trwałości akumulatorów w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

Na koniec warto wspomnieć, że wcześniejsze regulacje z zeszłego roku dotyczące emisji CO2 ustalają, że do 2035 roku wszystkie nowe samochody osobowe i dostawcze muszą być bezemisyjne, co oznacza, że będą one mogły być napędzane tylko energią elektryczną lub innymi ekologicznymi źródłami, takimi jak wodór czy paliwa syntetyczne. Starsze samochody na benzynę czy diesel będą mogły być nadal odsprzedawane.

Nowa norma Euro 7 będzie miała zastosowanie do 2035 roku i po tej dacie również dotyczyć będzie samochodów osobowych i dostawczych, a także wpłynie na inne elementy jak hamulce, opony i trwałość akumulatorów, co pozwoli na produkcję jeszcze bardziej ekologicznych pojazdów.

Udostępnij
Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments