Roczny koszt utrzymania auta – co jest największym wydatkiem?

Mateusz Wolski

Badania pokazują, że 59% kierowców wydaje rocznie na utrzymanie swojego pojazdu mniej niż 12 tys. zł, jak wynika z czwartkowego raportu Santander Consumer Multirent zatytułowanego „Polak w swoim aucie”.

Naprawy samochodowe stają się głównym wyzwaniem finansowym dla kierowców, z 38% respondentów potwierdzających, że to one najbardziej obciążają ich budżet. Koszty związane z utrzymaniem pojazdu są zróżnicowane, lecz naprawy wyraźnie dominują. Następnie, wysokie koszty generują ubezpieczenia motoryzacyjne, na które wskazało 35% ankietowanych jako istotne obciążenie finansowe. Te wydatki są nieuniknione i każdy posiadacz pojazdu musi się z nimi zmierzyć.

Kolejne miejsce na liście znaczących wydatków zajmują przeglądy techniczne. Chociaż tylko 8% respondentów uznało je za główny czynnik obciążający budżet, ich regularne przeprowadzanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa i zgodności pojazdu z przepisami. Serwis sezonowy oraz wymiana opon, choć wydają się mniej istotnymi wydatkami (6% wskazań), są niezbędne dla utrzymania odpowiednich warunków jazdy oraz bezpieczeństwa, szczególnie w zmieniających się warunkach atmosferycznych.

Wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów, choć może wydawać się rutynowym zadaniem, dla 4% ankietowanych stanowi poważny wydatek. Regularne serwisowanie w tych obszarach jest kluczowe dla zachowania sprawności i wydłużenia żywotności pojazdu.

Analizując ogólne wydatki, widzimy, że większość (59%) kierowców wydaje rocznie na eksploatację pojazdu poniżej 12 tys. zł. To pokazuje, że większość kierowców jest w stanie zarządzać swoimi wydatkami na utrzymanie pojazdu w sposób, który nie obciąża nadmiernie ich budżetu. Grupa kierowców wydająca między 12 a 15 tys. zł rocznie (22%) oraz grupa wydająca od 16 do 20 tys. zł (10%) wskazuje na większe wymagania ich pojazdów lub częstsze korzystanie z samochodu, co prowadzi do wyższych kosztów eksploatacji.

Użycie pojazdu w codziennym życiu jest powszechne – 55% polskich kierowców korzysta ze swojego auta każdego dnia, co podkreśla zależność społeczeństwa od transportu samochodowego jako kluczowego środka lokomocji. Również znacząca jest grupa osób (co trzeci ankietowany), która korzysta z samochodu kilka razy w tygodniu, co również może przyczyniać się do wzrostu kosztów eksploatacyjnych.

W obszarze zachowań na drodze brawura innych kierowców wyraźnie dominuje jako główne źródło irytacji (56% ankietowanych). To wskazuje na potrzebę większej świadomości i szacunku wśród uczestników ruchu drogowego. Nieostrożność pieszych oraz zły stan dróg również są poważnymi problemami, z którymi kierowcy muszą się mierzyć na co dzień.

Kobiety, jak pokazuje badanie, wykazują się większą wrażliwością na niektóre z tych kwestii, szczególnie nieostrożność pieszych i zły stan dróg, co może świadczyć o różnych perspektywach doświadczanych przez kierowców w zależności od płci.

Młodsi kierowcy, szczególnie w przedziale wiekowym 18-29 lat, częściej irytują się na wolno poruszających się kierowców, co może odzwierciedlać ich większą skłonność do szybszej jazdy i mniejszą cierpliwość. Z drugiej strony, starsi kierowcy wydają się bardziej tolerancyjni wobec takich sytuacji.

Podsumowując, utrzymanie samochodu wiąże się z różnorodnymi wydatkami, z których naprawy stanowią największe obciążenie dla budżetu kierowców. Zachowania na drodze, zwłaszcza brawura innych kierowców, stanowią główne źródło irytacji, co podkreśla potrzebę poprawy kultury jazdy wśród uczestników ruchu drogowego.

Udostępnij
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze