Badania pokazują, że 59% kierowców wydaje rocznie na utrzymanie swojego pojazdu mniej niż 12 tys. zł, jak wynika z czwartkowego raportu Santander Consumer Multirent zatytułowanego „Polak w swoim aucie”.
Naprawy samochodowe stają się głównym wyzwaniem finansowym dla kierowców, z 38% respondentów potwierdzających, że to one najbardziej obciążają ich budżet. Koszty związane z utrzymaniem pojazdu są zróżnicowane, lecz naprawy wyraźnie dominują. Następnie, wysokie koszty generują ubezpieczenia motoryzacyjne, na które wskazało 35% ankietowanych jako istotne obciążenie finansowe. Te wydatki są nieuniknione i każdy posiadacz pojazdu musi się z nimi zmierzyć.
Kolejne miejsce na liście znaczących wydatków zajmują przeglądy techniczne. Chociaż tylko 8% respondentów uznało je za główny czynnik obciążający budżet, ich regularne przeprowadzanie jest kluczowe dla bezpieczeństwa i zgodności pojazdu z przepisami. Serwis sezonowy oraz wymiana opon, choć wydają się mniej istotnymi wydatkami (6% wskazań), są niezbędne dla utrzymania odpowiednich warunków jazdy oraz bezpieczeństwa, szczególnie w zmieniających się warunkach atmosferycznych.
Wymiana płynów eksploatacyjnych i filtrów, choć może wydawać się rutynowym zadaniem, dla 4% ankietowanych stanowi poważny wydatek. Regularne serwisowanie w tych obszarach jest kluczowe dla zachowania sprawności i wydłużenia żywotności pojazdu.
Analizując ogólne wydatki, widzimy, że większość (59%) kierowców wydaje rocznie na eksploatację pojazdu poniżej 12 tys. zł. To pokazuje, że większość kierowców jest w stanie zarządzać swoimi wydatkami na utrzymanie pojazdu w sposób, który nie obciąża nadmiernie ich budżetu. Grupa kierowców wydająca między 12 a 15 tys. zł rocznie (22%) oraz grupa wydająca od 16 do 20 tys. zł (10%) wskazuje na większe wymagania ich pojazdów lub częstsze korzystanie z samochodu, co prowadzi do wyższych kosztów eksploatacji.
Użycie pojazdu w codziennym życiu jest powszechne – 55% polskich kierowców korzysta ze swojego auta każdego dnia, co podkreśla zależność społeczeństwa od transportu samochodowego jako kluczowego środka lokomocji. Również znacząca jest grupa osób (co trzeci ankietowany), która korzysta z samochodu kilka razy w tygodniu, co również może przyczyniać się do wzrostu kosztów eksploatacyjnych.
W obszarze zachowań na drodze brawura innych kierowców wyraźnie dominuje jako główne źródło irytacji (56% ankietowanych). To wskazuje na potrzebę większej świadomości i szacunku wśród uczestników ruchu drogowego. Nieostrożność pieszych oraz zły stan dróg również są poważnymi problemami, z którymi kierowcy muszą się mierzyć na co dzień.
Kobiety, jak pokazuje badanie, wykazują się większą wrażliwością na niektóre z tych kwestii, szczególnie nieostrożność pieszych i zły stan dróg, co może świadczyć o różnych perspektywach doświadczanych przez kierowców w zależności od płci.
Młodsi kierowcy, szczególnie w przedziale wiekowym 18-29 lat, częściej irytują się na wolno poruszających się kierowców, co może odzwierciedlać ich większą skłonność do szybszej jazdy i mniejszą cierpliwość. Z drugiej strony, starsi kierowcy wydają się bardziej tolerancyjni wobec takich sytuacji.
Podsumowując, utrzymanie samochodu wiąże się z różnorodnymi wydatkami, z których naprawy stanowią największe obciążenie dla budżetu kierowców. Zachowania na drodze, zwłaszcza brawura innych kierowców, stanowią główne źródło irytacji, co podkreśla potrzebę poprawy kultury jazdy wśród uczestników ruchu drogowego.
