Rządowe dopłaty do używanych elektryków: Więcej pieniędzy za złomowanie starego auta

Mateusz Wolski

Aktualizacja Krajowego Planu Odbudowy przynosi nowe dopłaty do zakupu używanych elektryków. Osoby, które zdecydują się na leasing lub najem długoterminowy, również mogą liczyć na wsparcie finansowe.

Na koniec kwietnia, Rada Ministrów zatwierdziła zmiany w Krajowym Planie Odbudowy. Te zmiany mają na celu przesunięcie środków finansowych na różne cele, na podstawie analiz wykonanych przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej oraz inne odpowiedzialne resorty. Kluczowym elementem jest zmniejszenie ryzyka niedostatecznego zwrotu funduszy z Unii Europejskiej.

W ramach zmian, przegląd objął 14 reform i 27 inwestycji z różnych części planu. Ponadto, środki zostaną przeznaczone na różnorodne cele, w tym na pomoc dla szpitali powiatowych, rolników, a także na ocieplenie budynków wielorodzinnych.

Szczególną nowością jest wprowadzenie dopłat do zakupu używanych elektryków, na co przeznaczono około 1,6 mld zł. Program, który ma ruszyć jeszcze w tym roku, ma zachęcić do inwestycji w pojazdy zero emisyjne zarówno przez zakup, jak i poprzez formuły leasingu czy najmu długoterminowego. Przewidywana maksymalna dopłata dla osób fizycznych wynosi 40 tys. zł, przy czym w przypadku leasingu nie przekroczy ona wartości pierwszej wpłaty.

Dodatkowe 10% dopłaty będzie możliwe dla tych, którzy złomują swój stary pojazd spalinowy, posiadany przez co najmniej 3 lata. Dla osób o niższym dochodzie, rząd planuje kolejne zwiększenie dopłaty o 10%, jeśli ich roczne dochody są niższe niż 135 tys. zł.

Co więcej, aby unikać nadmiernego wsparcia zakupu najdroższych modeli, wprowadzony zostanie limit cenowy – 225 tys. zł dla nowych pojazdów i 150 tys. zł dla używanych, które nie mogą być starsze niż 4 lata.

Zarówno eksperci, jak i organizacje zajmujące się mobilnością, jak Polskie Stowarzyszenie Polskiej Mobilności, są zadowolone z nowych przepisów. Wspieranie zakupu używanych elektryków ma kluczowe znaczenie dla przyspieszenia dekarbonizacji sektora transportu w Polsce, gdzie wiele osób nadal korzysta ze starszych, bardziej zanieczyszczających środowisko pojazdów.

Udostępnij
Zostaw komentarz
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments