Spadek wartości samochodów elektrycznych bije rekordy

Mateusz Wolski

W 2023 roku rynek używanych samochodów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych zanotował niemal 30-procentowy spadek wartości, podczas gdy w Wielkiej Brytanii obniżka ta wyniosła 20%.

Niespodziewanie duży spadek wartości samochodów elektrycznych stanowi zaskoczenie dla wielu, zwłaszcza w porównaniu z bardziej stabilnym rynkiem pojazdów spalinowych. Ta sytuacja może negatywnie wpłynąć na postrzeganie samochodów elektrycznych, odstraszając potencjalnych nabywców. Jakie czynniki przyczyniły się do tak drastycznych obniżek wartości?

Wczesne nasycenie rynku

Wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych nie spełnił oczekiwań. Wielu pionierów już zdecydowało się na zakup, a niektórzy wrócili do pojazdów spalinowych, uznając, że elektryki nie spełniają ich oczekiwań. Firmy, choć zainteresowane elektrykami ze względów PR-owych, nie wymieniają floty co roku, co przyczyniło się do spowolnienia wzrostu sprzedaży i spadku cen używanych modeli.

Analizy HSBC pokazują, że ceny 10 najpopularniejszych używanych modeli elektrycznych w USA, w tym Tesli, pojazdów General Motors i Forda, obniżyły się średnio o 28% w 2023 r. W Wielkiej Brytanii spadek ten był jeszcze wyższy, co stanowi znacznie większą redukcję wartości w porównaniu z pojazdami spalinowymi.

Wartość odsprzedaży samochodów elektrycznych

Wartość odsprzedaży samochodu elektrycznego jest kluczowym wskaźnikiem dla nabywców. Jednak zakończenie dotacji rządowych w wielu krajach, w tym Niemczech, wywołało presję cenową na producentów, zmuszając ich do obniżania cen, aby utrzymać sprzedaż w obliczu odejścia od silników spalinowych.

Konkurencja z Chin

Przybycie chińskich producentów na europejski rynek zbiegło się z trudnym okresem dla miejscowych producentów, zaostrzając konkurencję. Chińscy gracze oferują nie tylko tańsze modele elektryczne, ale i spalinowe, co jeszcze bardziej komplikuje sytuację.

Sceptycyzm klientów

Wzrastający sceptycyzm wobec elektryków, napędzany obawami o wartość odsprzedaży, wymusza na producentach dalsze obniżki cen i korygowanie celów sprzedażowych.

Wpływ na finansowanie

W Europie, gdzie leasing jest popularną formą nabycia nowych pojazdów, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii, spadek wartości samochodów elektrycznych oznacza wyższe koszty finansowania, co stanowi dodatkowe obciążenie dla producentów i klientów.

Końcówka ery łatwych sukcesów

Czasy, gdy samochody elektryczne cieszyły się niesłabnącym zainteresowaniem, dobiegły końca. Producenci w USA musieli znacznie zwiększyć rabaty, aby zachęcić do zakupu, podczas gdy europejscy producenci obawiają się konkurencji z Chin, mając na uwadze wcześniejsze doświadczenia z japońskimi i koreańskimi markami oraz debatę na temat zakazu sprzedaży samochodów spalinowych.

Decyzja Hertza o wycofaniu samochodów elektrycznych z floty, w tym dominujących modeli Tesli, stanowi wyraźny sygnał dla rynku o wyzwaniach związanych z utrzymaniem elektryków. Ujawnione informacje o znaczących kosztach napraw podkreślają problem wysokich wydatków eksploatacyjnych, który może nie tylko wpłynąć na decyzje firm zajmujących się wynajmem, ale również zniechęcić indywidualnych konsumentów do inwestowania w technologię elektryczną.

Ta sytuacja może dodatkowo zaostrzyć obawy dotyczące długoterminowej wartości odsprzedaży i niezawodności samochodów elektrycznych, co w konsekwencji może wpłynąć na tempo adopcji tych pojazdów na rynku.

Udostępnij
2 Comments
Subscribe
Powiadom o
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Stanisław
Stanisław
1 rok temu

Jak bateria elektryka pali się tak samo jak niedawno mi się paliła bateria od telefonu to nawet za darmo nie chciałbym takim samochodem jeździć. Elektryk to niebezpieczny samochód nie tylko dla właściciela ale też dla innych. Np. pożar parkingu podziemnym czy pożar w wyniku kolizji i zakleszczenia drzwi.

Krzysztof
Krzysztof
1 rok temu

Strata wartości, powód?
Starzenie baterii, koszmarnie drogi serwis, zasięg nijak mający się do realiów (szczególnie w zimie), rosnące ceny energii.
I zagadka – jak utylizować akumulatory Litowe? Ile energii potrzeba na ich budowę i kto i w jakich warunkach to robi?
Elektryczne samochody – OK, ale ogniwa paliwowe, albo wodór.
Kurtyna