Warszawa na nowo. Radykalne zmiany w sercu miasta

Mateusz Wolski

Stolica Polski staje przed ogromną metamorfozą w nadchodzących latach. Odnowione centrum Warszawy obędzie się bez kilku ikonicznych rond, w tym świeżo odnowionego Ronda Dmowskiego oraz znanego Ronda de Gaulle’a.

Następnym ruchem okrężnym, które ulegnie przekształceniu, jest Rondo Wiatraczna na warszawskiej Pradze-Południe. Te skrzyżowania są nie tylko znaczącymi punktami na mapie miasta, ale także charakterystycznymi elementami jego krajobrazu. Czyżby władze miasta odwróciły się od koncepcji rond? Na to pytanie istnieje kilka odpowiedzi. O nadchodzących zmianach informuje Murator Plus.

Przebudowa centralnych skrzyżowań związana z remontem kluczowej linii kolejowej

Podstawową przyczyną transformacji jest modernizacja podziemnej linii kolejowej, która łączy stacje Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Projekt ten, przewidziany na lata 2025-2030, spowoduje rozległe prace budowlane w centrum miasta. Ronda Dmowskiego i de Gaulle’a, leżące na trasie modernizacji, czeka demontaż. Zakończenie prac wiąże się z rekonstrukcją tych obszarów, ale zamiast rond pojawią się standardowe skrzyżowania. To zmieni charakter ulic i zachęci do korzystania z transportu publicznego lub rowerów, zamiast samochodów. W miejscu niektórych ulic i parkingów zaplanowano parki, co wpisuje się w koncepcję rewitalizacji centrum.

Przemiana Ronda Wiatraczna w plac z metrem jako część strategii ograniczenia ruchu

Zmiany dotyczą również Ronda Wiatraczna, które ustąpi miejsca nowej infrastrukturze związanej z rozbudową metra. Podobnie jak w centrum, plan zakłada ograniczenie ruchu i przekształcenie rond w standardowe skrzyżowania. To ułatwi organizację przestrzeni dla pieszych i poprawi dostęp do komunikacji miejskiej. Rondo de Gaulle’a straci charakterystyczną palmę Joanny Rajkowskiej, co wiąże się z planami budowy nowej drogi i przystanku kolejowego, mających na celu usprawnienie transportu publicznego.

Ruch okrężny ma swoje miejsce, ale niekoniecznie w centrum

Decyzja o rezygnacji z rond w centrum nie oznacza, że miasto całkowicie odchodzi od tej formy skrzyżowań. Planowane są one w innych częściach miasta, gdzie mogą przynieść wiele korzyści, zwłaszcza w kwestii płynności ruchu i bezpieczeństwa. Ronda są efektywne, ale ich projektowanie w miejscach o intensywnym ruchu pieszych i rowerowym może być wyzwaniem. Dlatego ważne jest, by starannie wybierać lokalizacje dla tego typu rozwiązań.

Udostępnij
1 Comment
Subscribe
Powiadom o
guest
1 Komentarz
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
Endriu
Endriu
3 miesięcy temu

A kiedy rozbiorą pałac Stalina ?!