W sieci pojawiło się wiele komentarzy odnośnie do zaskakująco wysokich kosztów wymiany akumulatorów w modelu BMW i3. Niektórzy właściciele tych pojazdów donoszą o cenach przekraczających 281 tys. zł, co jest kwotą znacznie wyższą niż wartość auta zakupionego w salonie.
Choć rynek samochodów elektrycznych nie rozwija się tak dynamicznie, jak początkowo zakładano, to jednak ich obecność na drogach stale wzrasta. Wprowadzenie tych nowoczesnych pojazdów niesie za sobą szereg wyzwań, które dotyczą nie tylko producentów, ale i użytkowników. Jednym z głównych elementów, który wzbudza sporo kontrowersji, jest akumulator – serce każdego elektryka.
Produkcja akumulatorów do pojazdów elektrycznych jest procesem kosztownym, głównie z powodu ograniczonej dostępności kluczowych minerałów. To sprawia, że koszt takich akumulatorów znacząco wpływa na ostateczną cenę samochodu. Co więcej, z biegiem czasu, efektywność akumulatorów maleje, co może skutkować koniecznością ich wymiany po kilku latach użytkowania, zwłaszcza gdy okres gwarancyjny dobiegnie końca.
Właściciele BMW i3, jednego z popularniejszych modeli elektrycznych, mogą się już zetknąć z potrzebą wymiany akumulatora. Przykłady z internetu pokazują, że koszty takiej operacji mogą być zaskakująco wysokie. Na forach internetowych i w mediach społecznościowych pojawiły się relacje użytkowników, którzy za wymianę akumulatora w swoim BMW i3 otrzymali faktury na kwoty znacznie przewyższające wartość pojazdu w momencie zakupu. Niektóre z tych historii mówią o cenach sięgających nawet ponad 281 tys. zł, co jest kwotą dwukrotnie wyższą niż cena nowego auta w salonie.
Przykładowo, jeden z właścicieli BMW i3 z 2014 roku podzielił się swoim doświadczeniem na platformie Reddit. Decyzja o wymianie akumulatora w jego wersji Range Extender pociągnęła za sobą koszt rzędu 33 tys. dolarów, co w przeliczeniu na złotówki daje ponad 131 tys. zł. Co ciekawe, w tym przypadku akumulator był jeszcze objęty gwarancją, co nieco łagodziło sytuację finansową właściciela.
Inny przykład dotyczy osoby posiadającej model z 2015 roku, która, mimo zadowolenia z obecnych możliwości swojego akumulatora, zdecydowała się na jego wymianę z myślą o przyszłości. Kwota, którą ujrzał na fakturze w autoryzowanym serwisie, przekroczyła 71 tys. zł, co przy aktualnym kursie walutowym oznacza ponad 281 tys. zł. Dla porównania wartość nowego BMW i3 w roku 2015 wynosiła około 154 tys. zł.
Rekakcja Interii postanowila dowiedzieć się więcej na temat kosztów wymiany akumulatora w samochodach BMW w Polsce. Skontaktowali się z polskim oddziałem BMW, gdzie rozmawialiś z Hubertem Fronczakiem, menedżerem ds. komunikacji korporacyjnej w BMW Group Polska. Wyjaśnił on, że wymiana pojedynczego modułu wysokonapięciowego to koszt około 20 tys. zł brutto. Warto dodać, że w samochodzie znajduje się łącznie 8 takich modułów, ale pełna wymiana wszystkich jest bardzo rzadka. W ciągu ostatniej dekady na polskie drogi trafiło 1743 egzemplarze BMW i3, a liczba zamówień na części akumulatorów w tym okresie sugeruje, że pełna wymiana była potrzebna tylko w trzech przypadkach.
Przedstawiciel BMW podkreślił, że firma najpierw diagnozuje, który moduł akumulatora wymaga wymiany, a następnie dokonuje wymiany tylko uszkodzonego elementu, co znacząco redukuje koszty naprawy. Modularna budowa akumulatorów stosowana jest we wszystkich elektrycznych modelach BMW, co jest dodatkowym atutem dla użytkowników tych pojazdów. Dzięki temu nawet w przypadku konieczności wymiany całego akumulatora koszty są znacznie niższe niż te alarmujące sumy, które mogą pojawiać się w niektórych relacjach w internecie.
